Programlama öğrenmek ciddi bir süreç. Hele bir de hiç bilmiyorsanız nereden başlayacağınıza karar vermek çok daha kritik ve önemli bir dönüm noktası. Bizim eğitim dünyamızda Matematik gibi Programlama da ne yazık ki doğru yerden başlayarak öğretilmiyor. O nedenle Matematik düşmanı genç beyinler yetiştiği gibi Programlama bilmeyen/sevmeyen (hatta nefret eden) bilgisayar nesli yetişiyor. Oysaki anlamlı ve değerli bir hayat için Matematik neyse Bilgisayar Bilimleri için programlama da o.

Peki böylesine değerli bir konu nasıl öğrencilere aktarılmalı? Programlama sevdalı olmasa da, problem çözme yeteneği gelişmiş algoritmik düşünce ile yoğrulmuş gençler nasıl yetiştirilebilir? Öncelikle programlama dili eğitimi verilmeyerek başlanabilir. Evet yanlış okumadınız programlama dili bilmek veya öğrenmek demek programlama bilmek demek değil. Büyük yanılgı buradan başlıyor.

Programlamanın en temelinde aslında “problem çözme” eylemi var. O nedenle öncelikle problemi tespit edip analiz etme, onu parçalara ayırma işin ilk aşaması. Problemi doğru kavramadan programlamanan bir çok yazılım hayatımızı kolaylaştırmaktansa yeni problemler yaratıyorlar. Oysa ki doğru çözümlenmiş bir problem nereden nasıl başlanacağı konusunda önemli ipucuları vermektedir.

İkinci aşamada ise,  çözüm metodlarının karar verilmesi geliyor. Çözüm metodlarının kara verilmesi ve değerlendirilmesi ise tasarım disiplininin kapsamında değerlendirilebilir. İşte bu noktada, yazılım mimarisinin rolü başlar. Tabii tasarım süreci ile mimarisini birbirine karıştırmamak gerek. Mimari de meseleyi detaylıca hem teknik hem de içerik açısıından irdelemeye başlanır. (Tasarım kelimesini de sakın ha grafik arabirim tasarımı olarak algılamayın :) )

Yazılım geliştirme yerine yazılım tasarımı ve yazılım mimarisi ilkelerini öğrenmek ile yola başlamak çok önemli ve değerli. Böylece programlama dilinden bağımsız olarak yola nasıl çıkılacağı, bir fikrin nasıl yazılıma adapte edileceği konusunda deneyim elde etmek mümkün. Çünkü veri yapıları ve tipleri ile haşır neşir olmak yazılımın sağlıklı geliştirilmesi için de önemli bir unsur.

Yazılım mimarisi şunları içerir :

  • Sistemin organizasyonu hakkında önemli kararlar
  • Sistemin önemli yapısal elementleri ve bunların arayüzleri ile birbirleri arasındaki etkileşim
  • Sistemin önemli yapısal ve davranışal elemanlarının altsistem’lere dağılımı

Yazılım mimarisi yapı ve davranışların yanı sıra kullanılabilirlik , fonksiyonalite , performans , esnekllik , yeniden kullanım , anlaşılırlık , ekonomik ve teknolojik kısıtlar gibi özellikleri de yansıtır.

Tüm bu özellikleri ile “Yazılım Mimarisi” sistemin anayasasıdır. Tüm yazılım geliştirme sürecinin merkezinde durur ve her türlü faliyete kılavuzluk eder.

Kısaca, yazılım mimarisi bize sistemin karmaşıklığını yönetmek ve bütünlüğünü korumak için , kontrol edilebilir bir yapı sunar.

Ayrıca artık sadece bunlarla başlamak yeterli olmuyor. Modern programlama dillerin artık hepsi nesne tabanlı geliştirme olanakları sunuyorlar. O nedenle nesne tabanlı programlama yaklaşımını benimsemek ve öğrenmekte başlangıç sürecine dahil edilebilir.

En son elde edilen tüm bu tecrübeler nasıl bir programlama dili ile birleştirilecek ona karar verilmeli.

 

 .

Bu yazıya özgürce yorum yazabilirsin!
Haydi birşeyler yazmaya başla...


View Sidebar